Nyheter

Sex strategier för att skapa ett effektivt lojalitetsprogram

Det är mer kostsamt att försöka skaffa nya kunder jämfört med att behålla de kunder du har och vårda er relation. Detta är en av flera anledningar till att fler företag skapar lojalitetsprogram, vilket är ett verktyg som du kan använda dig av för att stärka lojaliteten hos de kunder du har. Vi ger dig sex strategier som du kan använda för att skapa ett bra lojalitetsprogram.

1. Börja med en väletablerad plan för ditt lojalitetsprogram

Det finns många vägar för dig att gå när du ska skapa lojalitetsprogrammet. Istället för att försöka komma på ett eget sätt så är det bättre att välja en väletablerad plan som redan har fungerat för andra. Det finns gott om program både för företag som har många mindre kunder, bedriver en e-handel och även för dig som vill skapa ett program för att öka personallojaliteten.

2. Var kreativ med dina poäng för ditt lojalitetsprogram

De moderna lojalitetsprogrammen går oftast ut på att de som använder programmet får poäng. Det kan handla om att de får poäng baserat på hur mycket de köper men du kan alltid försöka vara mer kreativ med poängen. Du kan exempelvis belöna personer som gör ett bra jobb, marknadsför ditt varumärke på ett roligt sätt eller kanske på något annat sätt som passar just din verksamhet. Försök att belöna handlingar som hjälper dig att nå ett mål, exempelvis ökad försäljning inom ett visst område.

3. Erbjud innovativa belöningar

På samma sätt som du kan låta kunderna få poäng på kreativa sätt kan du även erbjuda innovativa belöningar. Försök att koppla det till händelser i världen eller inom just din bransch. Den allra vanligaste belöningen är att lojala kunder får ett sänkt pris. Du kan säkert komma på andra belöningar som är kreativare eller roligare än detta. Under en riktigt varm sommar kan en av belöningarna vara en fläkt av mycket hög kvalitet. Försök att även koppla belöningen till verksamheten eller branschen.

4. Använd sociala medier för att skapa en stark gemenskap

Ett community kan leda till fantastiskt lojala kunder som inte bara bidrar med sin lojalitet utan även kan skapa värde på många andra sätt, från produktutveckling till marknadsföring och mycket mer. Sociala medier är ett utmärkt verktyg för att skapa en gemenskap mellan företaget och kunderna, under förutsättningen att den används på rätt sätt.

5. Anordna event för att visa dina kunder uppskattning

Ett event är ett utmärkt sätt att belöna lojala kunder. Det finns många sätt att göra detta på. Du kan exempelvis bjuda in kunderna för en gratis föreläsning eller en företagsfest. Du kan även anordna mer kreativa event. Vad skulle hända om du bokade en hel biosalong för dina kunder och deras familjer? Ett filmevent för 50 personer, inklusive förtäring, kan ligga på runt 16 000 kronor. Detta är en betydligt mer minnesvärd belöning som både leder till stärkt lojalitet och som även får kunderna att prata med andra om händelsen. Ett event kan även se ut på ett annat sätt, exempelvis en middag eller en företagsfest.

6. Anlita en byrå om du behöver hjälp med att skapa ett lojalitetsprogram

Att skapa ett bra lojalitetsprogram eller ett kreativt belöningsprogram är oftast ganska komplicerat och det tar framförallt lång tid. Ett bra tips är att helt enkelt göra det så lätt som möjligt för dig själv. Anlita ett företag som kan ta hand om allt detta åt dig eller som kan skräddarsy ett program utefter just din verksamhet och dina behov. Lojalitetsprogrammen är inget nytt inslag, många företag har lyckats väl med sina satsningar. Om du också vill lyckas med ditt program kan du med fördel vända dig till en specialiserad byrå så tidigt som möjligt.

Motivera dina medarbetare – användbara tips

Ett företags verksamhet kan se ut på flera olika sätt. Oavsett vad det är för typ av verksamhet så är en sak säker, du behöver duktig personal för att kunna göra ett bra jobb. För att behålla kompetenta och erfarna personer behöver du skapa en arbetsplats som är attraktiv. Det är här som motivation kommer in i bilden.

Läs mer

10 anledningar till att du behöver Peer To Peer recognition

Peer To Peer blir ett allt vanligare begrepp, till stor del på grund av dess popularitet i västvärlden. Det är lätt att förstå varför fler och fler företag anammar principerna bakom detta program, fördelarna är många och själva ”systemet” är enkelt att både förstå och införliva. Peer To Peer recognition är helt enkelt här för att stanna! I USA och andra länder har mängder av stora och små företag redan börjat använda sig av de enkla men effektiva principerna.

Läs mer

5 tips för att planera ett produktivt program för konferensresa utomlands

Det finns många fördelar med konferensresor utomlands. Det känns lyxigt och glamoröst att få åka iväg med företaget. Dessutom är det ett trevligt sätt att lära känna kollegorna, vilket är viktigt för alla företag men speciellt för nyanställda. Att få resa med kollegor är en trevlig upplevelse som de allra flesta uppskattar, både för sällskapet och för själva resan.

Läs mer

Det hemliga receptet till ett framgångsrikt kundlojalitetsprogram

Kundlojalitet är något som alla företag vill ha. I sin mest extrema form kan kundlojalitet leda till att kunderna väljer dig trots att du är dyrare än konkurrenten. Ett bra exempel är världens mest kända telefontillverkare, iPhone från det amerikanska företaget Apple. Företaget har en extremt lojal kundkrets som mer än gärna köper deras telefoner, trots att det numera finns flera billigare och i vissa fall bättre telefoner. Kundlojalitet är något man bör belöna eftersom det kan löna sig enormt, både kortsiktigt och långsiktigt. Ett sätt att göra detta på är genom ett bra lojalitetsprogram.

Läs mer

Roliga aktiviteter för en konferensresa

Är det dags att planera för en konferensresa eller event med företaget, kanske är det så att ni planerar för en konferensresa utomlands? Vad ska ni göra under dagarna, och framförallt, vad ska ni göra mellan möten och föreläsningar? Även om fortbildningen under konferensen självklart är det centrala är aktiviteterna mellan mötena viktiga för att bygga ett bra team och för att ha roligt tillsammans i avslappnade former. Under pauserna är det viktigt att hitta aktiviteter som alla kan uppskatta och ta del av. Läs mer

Tips när du planerar program för konferensresa

En härlig konferensresa kan vara ett välbehövligt avbrott i vardagen under den gråa vintern. När det är som allra mörkast, när dagarna är korta och arbetsveckan känns extra lång. Ta med dina anställda på en härlig konferensresa med lärorikt program och stimulerande upplägg.

Läs mer

Konferensresa utomlands – för ökad motivation

Många företag kämpar för motivera sina anställda, och visst finns det också många olika metoder att välja mellan. Förutom självklarheter som att betala konkurrenskraftiga löner kan belöningar, bonusar och andra program vara effektiva sätt att öka motivationen och engagemanget hos medarbetarna.

Läs mer

Lojalietsprogram ger lönsamma verksamheter

Lojalitet är grundläggande för företag och organisationer som strävar efter att bygga starka och framgångsrika team. Lojala medarbetare och anställda är mer motiverade och presterar bättre medan motsatsen riskerar att leda vidare till frustration och försämrad produktivitet.

Läs mer

Motivera medarbetare och öka lönsamheten inför jul

Inför årsslutet är det många företag som vill knyta ihop säcken på ett så lönsamt sätt som möjligt. Även för de anställda är det motiverande att avsluta jobbterminen med goda resultat. Men hur går man då tillväga? Här följer ett antal tips på säljtävlingar och andra belöningsprogram.

Läs mer

Tips i arbetet med kundklubbar och lojalitetsprogram

Lojalitet är numera ett välkänt begrepp inom de flesta branscher, och många företag väljer att lansera kundklubbar och lojalitetsprogram för att stärka kontakten till sina kunder. Här följer ett antal tips för dig som funderar på att testa ett sådant program.

Läs mer

Utveckla verksamheten med en studie- eller konferensresa

Upplever du att verksamheten går lite på tomgång? Ta med medarbetarna på en stärkande konferensresa och bidra med ny och inspirerande energi för ett bättre resultat.

Läs mer

Höj motivationen med peer to peer- recognition

Många individer motiveras mer av att bli sedda av de närmaste medarbetarna än av att få direkt uppmärksamhet från chefen.

Läs mer

Planera säljtävlingar och motivationskoncept inför hösten

Efter sommarens ledighet och semester är det viktigt att komma igång igen inför höstterminen. Sätt upp nya mål och var inte rädd för att utmana dina anställda.

Läs mer

Tips i arbetet med motivations- och lojalitetsprogram

Det talas ofta om lojalitet, men vad innebär det egentligen och varför bör arbetsgivare sträva efter att motivera sina anställda?

Läs mer

Sälj – och motivationsprogram för ökad lönsamhet

Företag som arbetar med försäljning vet att goda säljresultat är avgörande för att verksamheten ska fungera på ett bra sätt. Motsatsen, att hela tiden ligga lite på efterkälken, ger däremot dålig lönsamhet och skapar dessutom frustration hos personalen.
Läs mer

Motivera dina medarbetare och förbättra lönsamheten

En konferensresa, team events i form av gruppstärkande aktiviteter och utmaningar, säljtävlingar eller långsiktiga lojalitets – och motivationsprogram. Det finns många alternativ till hur vi jobbar med motivation och att motivera medarbetare.

Läs mer

Ett bra motivationsprogram är en viktig nyckel till den goda arbetsplatsen

Kraven är högt ställda och utmaningarna tuffa! Vi uppmuntras att både ha individuella mål och gemensamma mål som ska uppnås och helst överträffas. Som chef eller företagsledare kan det vara svårt att tänka ut sporrande aktiviteter, hinna utveckla, följa upp, utvärdera samt ta fram motivations träning och belöningar som känns rätt och attraktiva för målgruppen.

Läs mer

Applådera dina anställda med belönings- och lojalitetsprogram

Relationer måste underhållas för att fungera. Det gäller även relationer kollegor emellan. Uppskattning och kommunikation är viktiga inslag för att personalstyrkan ska sträva mot samma mål och leverera goda resultat. Medarbetare som löpande uppmuntras och ges utrymme att utvecklas knyts också närmare dig som arbetsgivare.

Läs mer

Inspiration och tips inför företagets konferensresa

Nytt år innebär nya tag och nya möjligheter för företag att satsa framåt och mot nästa nivå. För att motivera medarbetare och väcka kontoret till liv kan det vara bra att lämna lokalerna. Lämna den vardagliga arbetsmiljön till förmån för nya inspirerande miljöer och sammanhang. En upplyftande kick-off eller företagsresa kan då vara energiinjektionen som arbetslaget behöver. Läs mer

2 tips för lyckade incitamentsprogram & resor

Undersökningar visar att resor är ett av svenskarnas stora fritidsintressen. Inte att undra på. Upplevelser utomlands, äventyrliga eller rofyllda, innebär möjligheten att ladda om batterierna och ger en tacksam distans till vardagen. Sedan, väl tillbaka på hemmaplan är det ofta lättare att känna ny entusiasm över arbetsuppgifterna, samarbetet med kollegorna och dagarna på kontoret.

Läs mer

Konferensresa – så funkar det

Efter semestern eller i början av en ny jobbtermin är det bra att ena arbetsgruppen och kickstarta verksamheten. Detta kan dock vara svårt att göra i den egna kontorsmiljön eller på konferensanläggningar som många gånger lämnar mycket att övrigt att önska. Ett miljöombyte kan i dessa lägen bidra till att medarbetarna ser varandra och verksamheten i nytt ljus, och då är en konferensresa ett bra alternativ. Läs mer

Kundklubb och andra belöningar

I all företagsverksamhet är det viktigt att knyta kunderna till sig. Genom lojala kundrelationer säkerställer du långsiktiga kontakter, som i sin tur är helt grundläggande för att bibehålla och uppnå ett bättre resultat. Ett sätt att motivera kunder att återvända till din verksamhet är att bjuda in dem till en kundklubb där de aktivt får ta del av nyheter, personliga erbjudanden, rabatter och inbjudan tillevents. Tack vare sitt medlemskap känner sig kunderna premierade och sedda och de förstår att de är av hög betydelse för ditt företag. Varumärkesvård handlar med andra ord inte bara om renodlad marknadsföring. Detta arbete kräver också mer djuplodande satsningar som faktiskt riktar sig direkt till redan befintliga kunder. Läs mer

Processen bakom motiverande samtal och program

Alla människor har behov av motivation. Både på ett personligt och yrkesmässigt plan. Vad vi upplever som motiverande och vad som uppmuntrar oss att ta oss till nya nivåer i livet, skiljer sig mycket från person till person. Företag som aktivt arbetar med motivation träning för att utveckla sina anställda måste också tänka på att anpassa insatserna efter personalens individuella förutsättningar. Säljtävlingar och andra mer prestationsinriktade lösningar kan passa utmärkt i vissa sammanhang och för vissa personer, medan andra växer av andra former av belöningssystem eller program. För företag med många olika behov är det ofta en bra idé att ta fram skräddarsydda program som kan användas på olika sätt och inom olika delar av företaget. I utvecklandet av dessa lösningar bör man ta hänsyn till följande: Läs mer

Rätt motivationsteori hjälper företag framåt

Chefs- och ledarskap handlar inte bara om att effektivt samordna och styra en verksamhet på ett ytligt plan. Det handlar också om att se människorna bakom deras yrkesroller, titlar och uppgifter. Först om personalen känner sig sedd och utmanad uppstår en motivation att verkligen leverera och arbeta på topp. Av denna anledning är det bra att regelbundet ha möjlighet att sitta ned och samtala med de anställda. Lyssna till deras egna ord och tankar om arbetet. På ett sådant sätt blir det i redan ett tidigt stadie möjligt att kartlägga personalens status och välmående. I de fall som de visar sig vara i behov av ny uppmuntran och morötter som leder dem framåt kan det också vara bra att följa upp med enskilda motiverande samtal. Läs mer

För upp motivation på agendan

Företag och organisationer blir allt mer medvetna om vikten av motiverade medarbetare. Motivation skapar arbetsglädje och samhörighet på arbetsplatsen, så enkelt är det! En medarbetare som känner sig sedd och uppskattad för sina ansträngningar blir både mer effektiv och produktiv, vilket självklart gynnar verksamheten. Att jobba med motivation på arbetsplatsen är alltså någots om varje chef och ledning borde ha högt prioriterat på sin agenda! Läs mer

Incentiveprogram kan sprida motivation bland dina anställda

För ett företag innebär motivation något som inspirerar de anställda att högprestera inom ramarna för denna verksamhet. Just eftersom de anställdas produktivitet hänger nära samman med energi och drivkraft är det viktigt för företag att ta motivation på allvar. Det finns många olika tekniker som kan användas av arbetsgivare för att ta fram ett bra motivationsprogram som passar verksamheten. Ett sätt är att introduceraett incentiveprogram. För att ett sådant program ska fungera effektivt ska det inkludera följande byggstenar: Läs mer